Heb jij een B2B organisatie en wil jij LinkedIn inzetten voor jouw marketingdoelstellingen? Dan is het noodzakelijk om eerst een LinkedIn strategie te bepalen. Gebruik de tips uit dit artikel en zorgt voor een LinkedIn strategie die daadwerkelijk leads oplevert! Succes!
Waarom een B2B LinkedIn strategie?
Er zijn een aantal redenen waarom jij als ondernemer of bedrijf ervoor kan kiezen om een Linkedin strategie voor B2B in te zetten.
- LinkedIn is een platform dat zich voornamelijk richt op professionals en zakelijk netwerken. Het biedt een uitstekende omgeving voor B2B-bedrijven en ondernemers om in contact te komen met andere bedrijven, professionals en besluitvormers in de branche.
- Ook biedt LinkedIn geavanceerde target-mogelijkheden waarmee jij als bedrijf jouw specifieke doelgroep kan bereiken op basis van functietitel, bedrijfsgrootte, branche, locatie en nog veel meer. Hierdoor kan je als bedrijf je marketingstrategie richten op degene die het meest interessant zijn voor jouw bedrijfsdoelstellingen.
- Je kan als bedrijf waardevolle content delen. Hierdoor positioneer jij je met je bedrijf als Thought Leaders in de branche. Hierdoor bouw je vertrouwen op bij potentiƫle klanten.
- LinkedIn biedt verschillende tools en functies die bedrijven kunnen helpen bij het genereren van leads, zoals LinkedIn-advertenties, gesponsorde content, LinkedIn InMail en LinkedIn Lead Gen Forms. Deze kunnen worden gebruikt om leads vast te leggen en te cultiveren binnen de LinkedIn-omgeving.
- Het platform biedt verschillende mogelijkheden voor bedrijven om te netwerken en relaties op te bouwen met andere bedrijven en professionals in hun branche. Dit kan leiden tot samenwerkingskansen, joint ventures, partnerships en meer.
Al met al kan een goed doordachte B2B LinkedIn-strategie een waardevol onderdeel zijn van de algehele marketing- en verkoopinspanningen van een bedrijf, met name voor diegenen die zich richten op zakelijke klanten en besluitvormers.
1. Check of LinkedIn het juiste platform is voor jou organisatie
Voordat je start met het opstellen van een LinkedIn strategie, is het belangrijk om te checken of LinkedIn wel het juiste platform is voor de doelgroep waarin jouw branche zich bevindt. Hoogstwaarschijnlijk zit een groot percentage van jouw doelgroep op LinkedIn, maar misschien heb je dan slechts de focus op een klein aantal grote bedrijven. Of focus je juist op consumenten? Dan is een hele andere manier van marketing vereist en effectiever. LinkedIn is het meest waardevol als je een grote doelgroep hebt die heel effectief is op het platform van LinkedIn.
2.Inventariseer jouw bedrijfsdoelstellingen
Wat wil je bereiken met een LinkedIn strategie voor jouw B2B onderneming?
- Meer views?
- Meer autoriteit?
- Leads geneneren?
- Nieuwe volgers?
- Klikken naar de website?
- Weergaven van media?
- Naamsbekendheid vergroten?
Als je weet wat je wil bereiken, kan je daar op inspelen. Hoe ga je de doelstellingen bereiken? Welke posts werken wel en welke dingen werken niet?
3. Waar is jouw doelgroep naar op zoek?
Bedenkt bijpassende en relevante content. Wat is het wat jouw doelgroep graag wil weten en waar ze naar op zoek zijn? Speel in op de belevingswereld van de doelgroep en beantwoord de vragen waar zij mee rondlopen. Maak een overzicht van de voornaamste klantgroepen en stel daar de content op af. Er zijn verschillende manieren waarop je met content de aandacht trekt. Denk dan aan:
- Maak gebruik van een stelling
- Een paradox
- Een prikkelende vraag
- Cliffhanger